Preguntes freqüents - Elecciones 2015
L'orde per a realitzar l'escrutini en estos casos ve establit per l'article 95.3 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General i és el següent: primer Parlament Europeu; segon, Congrés dels Diputats; tercer, Senat; quart, entitats locals; quint, assemblea legislativa de les comunitats autònomes i finalment els consells i cabildos insulars.
Quin serà l'orde de recompte en les eleccions del dia 24 de maig?
En les eleccions del dia 24 de maig es farà primer el recompte de les entitats locals i després el de l'Assemblea Legislativa de la Comunitat Valenciana (art. 95.3 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Es pot presenciar el recompte de vots?
Sí, el recompte de vots és públic, per la qual cosa qualsevol persona pot estar present en el recompte dels vots de qualsevol Mesa, sempre que no entorpisca ni pertorbe la realització d'este, en cas contrari podrà ser expulsada pel/per la president/a (art. 95.2 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Els/les notaris/àries en l'exercici de les seues funcions, els/les representants de les llistes o els/les membres d'alguna candidatura, en cas de tindre dubtes sobre el contingut d'una papereta llegida pel/per la president/a de la Mesa en l'escrutini, podran demanar-la en l'acte per al seu examen i se li haurà de concedir perquè l'examine (art. 95.5 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Els/les vocals de la Mesa, els/les interventors/es i apoderats/des no necessiten sol•licitar este examen, atés que el/la president/a ha de mostrar-los cada papereta després de llegir-la (art. 95.4 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Què pot fer l'elector/a si durant el recompte observa alguna irregularitat?
L'elector/a pot manifestar al concloure l'escrutini la seua protesta o reclamació que haurà de fer-se constar en l'acta de la sessió (art. 97.2 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Què ocorre amb les paperetes una vegada finalitzat l'escrutini?
Finalitzat l'escrutini, les paperetes extretes de les urnes es destruiran en presència dels concurrents a excepció d'aquelles a què s'haguera negat validesa o que hagueren sigut objecte d'alguna reclamació, les quals s'uniran a l'acta i s'arxivaran amb esta, una vegada rubricades pels membres de la Mesa (art. 97.3 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
A qui s'entrega el resultat de l'escrutini una vegada finalitzat?
En cada Mesa electoral hi ha un/a representant de l'Administració que, una vegada conclou l'escrutini, rep del/de la president/a de la Mesa una còpia de l'acta d'escrutini amb els resultats d'eixa Mesa, només als efectes de facilitar la informació provisional sobre els resultats de l'elecció a la Generalitat.
Així mateix, s'entregarà també una còpia de l'acta als respectius representants de cada candidatura que, trobant-se presents, la sol•liciten o, si és el cas, als/a les interventors/es, apoderats/des o candidats/es. No s'expedirà més d'una còpia per candidatura (art. 98.1 i 2 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Tenen validesa jurídica els resultats que es donen el dia de les eleccions?
No, els resultats que es donen el dia de les eleccions per part del Govern no tenen cap validesa jurídica, ja que estem davant de resultats provisionals i no definitius.
El/la representant de l'Administració facilita al Govern la informació provisional sobre els resultats de les eleccions (art. 98.2 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Quan es realitza l'escrutini oficial i definitiu?
L'escrutini oficial i definitiu el realitza les juntes electorals que corresponga (en el cas de les eleccions a Les Corts, és la junta electoral provincial de cada circumscripció, art. 26 de la Llei Electoral Valenciana), i comença tres dies després de les eleccions.
Es denomina escrutini general i és un acte únic que té caràcter públic (art. 103 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Quant dura l'escrutini general?
L'escrutini haurà de concloure no més tard del sext dia posterior al de les eleccions (art. 107.2 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Són publicats els resultats definitius i oficials de l'escrutini?
Sí, els resultats oficials són publicats en el Boletín Oficial del Estado i en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana (art. 108.6 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Les juntes electorals provincials arxivaran un exemplar de l'acta de proclamació d'electes. Remetran el segon a Les Corts i el tercer a la junta electoral de la Comunitat Valenciana que, en el període màxim de quaranta dies a partir dels actes d'escrutini, procedirà a la publicació en el Boletín Oficial del Estado i en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana dels resultats generals i per circumscripcions, sense perjuí dels recursos contenciosos electorals contra la proclamació d'electes/as (art. 36.2.d de la Llei Electoral Valenciana).
Quan es realitza la proclamació oficial dels/de les electes?
La proclamació dels/de les electes serà el dia 8 de juny, quinze dies després d'haver-se realitzat les eleccions el 24 de maig (art. 36 de la Llei Electoral Valenciana i art. 108.4 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Com es realitza la proclamació oficial dels/de les electes?
De conformitat amb el que establix el Règim Electoral General, la junta electoral provincial és la competent per a realitzar la proclamació dels/de les candidats/es electes (art. 36.1 de la Llei Electoral Valenciana).
El procediment que se seguirà és el següent:
a) L'acta de l'escrutini s'estendrà per duplicat i la subscriurà el/la president/a i el/la secretari/ària de la junta, i contindrà menció expressa del nombre d'electors/es, dels vots vàlids, dels vots nuls, dels vots en blanc i dels vots obtinguts per cada candidatura. En estes es ressenyaran també les protestes i reclamacions produïdes i les resolucions adoptades sobre estos.
b) La junta arxivarà un dels dos exemplars de l'acta de l'escrutini. Remetrà immediatament el segon a la Junta Electoral de la Comunitat Valenciana perquè esta determine i declare quines candidatures han complit el requisit imposat per l'article 12 de l'Estatut d'Autonomia.
c) Acte seguit, la Junta Electoral de la Comunitat Valenciana posarà la seua declaració en coneixement de les juntes electorals provincials perquè estes, en conseqüència, realitzen la proclamació definitiva en acta per triplicat, que contindrà els extrems especificats en l'apartat a per a l'acta d'escrutini, així com els escons obtinguts per cada candidatura i la relació nominal dels/de les electes.
d) Les juntes electorals provincials arxivaran un exemplar de l'acta de proclamació d'electes/as. Remetran el segon a Les Corts i el tercer a la Junta Electoral de la Comunitat Valenciana que, en el període màxim de quaranta dies a partir dels actes d'escrutini, procedirà a la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana dels resultats generals i per circumscripcions, sense perjuí dels recursos contenciosos electorals contra la proclamació d'electes (art. 36.2 de la Llei Electoral Valenciana).
S'entregaran còpies certificades de l'acta de proclamació d'electes als/a les representants de les candidatures que ho sol•liciten. Així mateix, s'expediran als/a les electes credencials de la seua proclamació. Les juntes podran acordar que estes certificacions i credencials siguen remeses immediatament a les persones interessades a través del/de la representant de la candidatura (art. 36.3 de la Llei Electoral Valenciana).
Qui pot presentar una candidatura a les eleccions a Les Corts?
Poden presentar candidats/es o llistes de candidats/tes:
a) Els partits i federacions inscrits en el registre corresponent.
b) Les coalicions constituïdes per pacte dels partits i federacions per a concórrer conjuntament a una elecció. Estos hauran de comunicar-ho a la junta entre el dia 1 d'abril i el dia 10 del mateix mes, els dos inclosos. En esta comunicació es farà constar la denominació de la coalició, les normes per les quals es regixen i les persones titulars dels seus òrgans de direcció i coordinació.
c) Les agrupacions d'electors que reunisquen els requisits establits per les disposicions especials de la Llei Orgànica del Règim Electoral General. Per a presentar candidatures necessitaran, almenys, la firma de l'1 % dels/de les inscrits/es en el cens electoral de la circumscripció respectiva, i cada elector/a podrà donar suport només a una agrupació electoral.
Cap partit, federació, coalició o agrupació d'electors pot presentar més d'una llista de candidats/tes en una circumscripció per a la mateixa elecció. Els partits federats o coalitzats no poden presentar candidatures pròpies en una circumscripció si en esta concorre, per a idèntica elecció, candidats/es de les federacions o coalicions a què pertanyen.
En tot cas, no es podran presentar candidatures que, de fet, vinguen a continuar o succeir l'activitat d'un partit polític declarat judicialment il•legal i dissolt, o suspés.
(Art. 44 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General i art. 26.2 de la Llei Electoral Valenciana).
Poden ser candidats/es a Les Corts, els/les ciutadans/es que posseint la condició política de valencians/es o tenint els drets polítics d'esta condició, i complint la condició d'elector/a, no es troben incursos/es en alguna de les causes d'inelegibilitat recollides en l'article 6 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General ni en l'art. 4 de la Llei Electoral Valenciana (arts. 2 i 3 de la Llei Electoral Valenciana).
Qui té capacitat per a constituir un partit polític?
Els/les promotors/es d'un partit polític han de ser persones físiques, majors d'edat, que es troben en ple exercici dels seus drets, no estiguen subjectes a cap condició legal per a l'exercici d'estos i no hagen sigut penalment condemnats/des per associació il•lícita, o per algun dels delictes greus previstos en els títols XXI a XXIV del Codi Penal. Esta última causa d'incapacitat no afectarà als qui hagen sigut judicialment rehabilitats (art. 2.1 de la Llei Orgànica de Partits Polítics).
Quins són els tràmits per a la constitució d'un partit polític?
L'acord de constitució s'haurà de formalitzar per mitjà d'acta fundacional, que haurà de constar en document públic i contindre, en tot cas, la identificació personal dels/de les promotors/es, la denominació del partit que es proposa constituir, les persones integrants dels òrgans directius provisionals, el domicili i els estatuts pels quals s'haurà de regir el partit que tracta de constituir-se.
Els partits polítics adquirixen personalitat jurídica per la inscripció en el Registre de Partits Polítics que a estos efectes, existirà en el Ministeri d'Interior, prèvia presentació en aquell de l'acta fundacional subscrita pels/per les seus/es promotors/es (art. 3 de la Llei Orgànica dels Partits Polítics).
Com ha de ser la denominació dels partits polítics?
La denominació dels partits no podrà incloure termes o expressions que induïsquen a error o confusió sobre la seua identitat o que siguen contràries a les lleis o els drets fonamentals de les persones. Tampoc podrà coincidir, assemblar-se o identificar-se, inclús fonèticament, amb la de cap altre partit prèviament inscrit en el Registre o declarat il•legal, dissolt o suspés per decisió judicial, amb la identificació de les persones físiques, o amb la denominació d'entitats preexistents o marques registrades (art. 3.1, paràgraf segon de la Llei Orgànica dels Partits Polítics).
Com és la inscripció en el Registre dels Partits Polítics?
Els/les promotors/es dels partits polítics realitzaran les actuacions necessàries per a la seua inscripció. Els/les promotors/es de partits no inscrits respondran personalment i solidàriament de les obligacions contretes amb tercers, quan hagueren manifestat actuar en nom del partit.
Dins dels vint dies següents a la presentació de la documentació completa en el Registre de Partits Polítics, el Ministeri de l'Interior procedirà a practicar la inscripció del partit. Este termini quedarà, no obstant això, suspés si es considera necessari iniciar algun dels procediments previstos en l'article 5 de la Llei Orgànica dels Partits Polítics.
Excepte en els casos de suspensió del termini, transcorreguts els vint dies de què disposa el Ministeri de l'Interior, s'entendrà produïda la inscripció (art. 4.1, 2 i 3 de la Llei Orgànica dels Partits Polítics).
Què efectes produïx la inscripció d'un partit polític en el Registre?
La inscripció d'un partit polític en el registre li conferix personalitat jurídica, fa pública la seua constitució i els seus estatuts, vincula els poders públics i és garantia tant per als tercers que es relacionen amb el partit com per als seus propis membres (art. 4.3 de la Llei Orgànica dels Partits Polítics).
La inscripció en el registre tindrà efectes indefinidament mentres no s'anote en este la seua suspensió o dissolució, bé per notificació de la decisió acordada pel propi partit d'acord amb les previsions estatutàries, bé per ser declarat judicialment il•legal i dissolt o suspés (art. 4.4 de la Llei Orgànica dels Partits Polítics).





