Preguntes freqüents - Elecciones 2015
Quines funcions exercix l'apoderat/da?
La seua condició d'apoderat/da li permet accedir lliurement als col•legis electorals per a examinar el desenrotllament de la votació i de l'escrutini en qualsevol Mesa, formular reclamacions i protestes, així com rebre els certificats que preveu la Llei Orgànica del Règim Electoral General, quan no hagen sigut expedits a un altre/a apoderat/da o interventor/a de la seua candidatura.
En el cas que no hi haja interventors/es de la seua candidatura poden exercir les seues funcions els/les apoderats/des de la mateixa candidatura en la Mesa electoral, i podran intervindre amb veu però sense vot; en este cas, i des que prenguen possessió com a interventor davant de la Mesa ja no podran exercir la funció d'apoderat/da.
Només poden exercir el seu dret de vot en la Mesa electoral on estiguen inscrits/es segons el cens electoral (arts. 77 i 79. 2 i 4 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
És la persona nomenada pel/per la representant de cada candidatura que, reunint la condició d'elector/a, es trobe inscrita en el cens electoral. En el cas d'aquells/es electors/es que no estiguen inscrits/es en el cens corresponent a la circumscripció electoral en què vagen a exercir la seua funció d'interventor/a, la junta electoral de zona haurà de requerir a l'Oficina del Cens Electoral la remissió urgent del certificat d'inscripció en el cens electoral, llevat que prèviament siga aportada pel designat com a interventor/a.
Els/les interventors/es, fins a tres dies abans de les eleccions, poden ser nomenats/des pels/per les representants de cada candidatura, per mitjà de l'expedició de credencials talonàries, i per cada Mesa electoral podrà haver com a màxim 2 interventors.
Els/les interventors/es que siguen treballadors/es per compte d'altri i els/les funcionaris/àries que acrediten la seua funció d'interventor/a tenen dret a un permís retribuït de jornada completa durant el dia de la votació, si és laboral, i a una reducció de la jornada laboral de 5 hores, el dia immediatament posterior (art. 78 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Quines funcions té un/a interventor/a?
L'interventor/a assistix a la Mesa electoral i participa de les seues deliberacions amb veu però sense vot.
Pot formular reclamacions i protestes així com demanar certificats.
Pot exercir la seua funció únicament en la Mesa en què estiga acreditat. Com que cada candidatura pot nomenar dos interventors/es per cada Mesa estos poden substituir-se lliurement entre si.
Exercita el seu dret de vot en la mateixa Mesa on estiga acreditat/da, encara que no estiga inclòs en el cens electoral de la Mesa, sempre que figure en la circumscripció electoral corresponent a la Mesa en què vaja a exercir les seues funcions. En cas contrari, només podrà votar per correu (arts. 79 i 88.3 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
A qui se li entrega les credencials dels/de les interventors/es?
Entre les 8 i les 8.30 hores del dia de la votació, els/les interventors/es presentaran les credencials al/a la president/a de la Mesa, qui una vegada confrontades amb els seus talons, unirà estos a l'expedient electoral i els tornarà les credencials.
En el cas que el/la president/a no haja rebut els talons, o hi haja dubtes sobre la seua identitat o de les credencials, o d'ambdós extrems, els donarà possessió, si així ho exigixen, però consignarà en l'acte la seua reserva per a l'esclariment pertinent, i per a exigir-los, si és el cas, la responsabilitat corresponent (art. 82.1 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Sí, els/les interventors/es i els/les apoderats/des poden portar emblemes i adhesius de l'entitat política a què representen en els quals es continga la denominació, sigles i símbol de l'entitat política junt amb l'expressió "apoderat/da" o "interventor/a", però només a fi d'identificació de qui exercix esta funció i no de realització de campanya electoral (Acord de la Junta Electoral Central, de 21 de maig de 1991)
Es pot ser interventor/a i apoderat/da al mateix temps?
No, des del moment en què es prenga possessió com a interventor/a d'una Mesa, la persona designada ja no podrà exercir la funció d'apoderat/da en altres meses electorals (art. 79.5 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Quan voten els/les membres de la Mesa i els/les interventors/es?
Els/les membres de la Mesa electoral i els/les interventors/es emetran el seu vot una vegada conclosa la votació. En primer lloc, el/la president/a de la Mesa introduirà en les urnes els vots remesos per correu i, a continuació, votaran els/les membres de la Mesa i els/les interventors/es.
Respecte als/a les interventors/es que no figuren en el cens de la Mesa, s'especificarà en la llista enumerada de votants la seua secció electoral (art. 88.3 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Una vegada finalitzada la votació d'estos, seran firmades pels/per les vocals i interventors/es les llistes enumerades de votants, al marge de tots els seus plecs i immediatament davall de l'últim nom escrit (art. 88.4 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
No, no poden ser detinguts/des durant les hores de l'elecció en què hagen d'exercir les seues funcions, excepte en cas de delicte flagrant (art. 90 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
En tot moment ha d'haver-hi com a mínim, dos membres de la Mesa electoral (art. 89 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
El dia 24 de maig a les 9.00 hores s'iniciarà la votació (art. 84.1 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
La votació finalitzarà el dia 24 de maig a les 20.00 hores (art. 84.1 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Sí, es permet votar si a l'hora de tancament l'elector/a es troba en el local electoral o en l'accés al local (art. 88.1 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Pot interrompre's la votació del dia 24 de maig?
Sí. El/la president/a haurà d'interrompre la votació quan s'hi advertisca l'absència de paperetes d'alguna candidatura i no puga suplir-la per mitjà de paperetes subministrades pels/per les apoderats/des o interventors/es de la candidatura corresponent.
El/la president/a comunicarà la seua decisió d'interrompre la votació a la junta de zona, perquè esta proveïsca el seu subministrament (art. 84.4 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Quant pot durar la interrupció de la votació del dia 24 de maig?
La interrupció no pot durar més d'una hora, i la votació es prorrogarà tant temps com esta haguera estat interrompuda (art. 84.4 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Què ocorre si la interrupció de la votació del dia 24 de maig dura més d'una hora?
La regla general és que la interrupció de la votació no ha de durar més d'una hora. No obstant això, si la interrupció és lleument superior a una hora, la Mesa acordarà continuar la votació amb la consegüent pròrroga durant el temps que la votació haguera estat interrompuda i no s'entendrà com una irregularitat invalidant de l'acció. No obstant això, si la interrupció és substancialment superior a una hora, és a la junta electoral de zona corresponent a què pertoca valorar si prolonga la interrupció durant el temps apreciablement superior a l'hora per a evitar així la repetició de l'acte de votació quaranta-huit hores després, quan ja es coneixen els resultats generals, o si bé suspén esta i convoca per a una nova votació dins dels dos dies següents.
Què ocorre amb els vots emesos abans de la interrupció?
En cas d'interrupció durant una hora per falta de paperetes, els vots emesos abans d'esta es computaran com a vàlids (art. 84.3 i 4 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Es pot suspendre la votació del dia 24 de maig?
Sí. Per causa de força major podrà no iniciar-se o suspendre's la votació sota la responsabilitat del/de la president/a de la Mesa, qui realitzarà un escrit en què explique raonadament els motius de la suspensió i enviarà immediatament després de fer-lo, ja siga en mà o per correu certificat, una còpia certificada a la junta provincial, perquè esta comprove la certesa i suficiència dels motius i declare o exigisca les responsabilitats que resulten. De la mateixa manera, es podrà suspendre si la interrupció de la votació és superior a una hora (art. 84.2 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Què ocorre amb els vots emesos abans de la suspensió?
Els vots emesos abans de la suspensió no es tindran en compte, ni es procedirà al seu escrutini.
El/la president/a de la Mesa ordenarà, immediatament, la destrucció de les paperetes depositades en l'urna i ho reflectirà en el mateix escrit en el qual explica els motius de la suspensió de la votació i haurà de remetre una còpia certificada d'este a la junta provincial (art. 84.3 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Què ocorre si no es disposen de paperetes per a la votació del dia 24 de maig en una Mesa electoral?
Per analogia amb el que disposa l'article 80.5 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General, haurà de convocar-se una nova votació 48 hores després en el municipi les meses del qual no van disposar de paperetes (art. 84.4 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General i Acord de la Junta Electoral Central, de 28 de maig de 1995).





