Preguntes freqüents - Elecciones 2015
Quan es remet a la Mesa electoral la votació per correu?
El Servici de Correus conservarà fins al dia de la votació (24 de maig) tota la correspondència dirigida a les meses electorals i la traslladarà a estes a les 09.00 del matí. Així mateix, continuarà traslladant aquella que puga rebre's durant este dia, fins a les 20.00 hores.
Com es controla tota la documentació rebuda sobre el vot per correu?
El Servici de Correus portarà un registre de tota la documentació rebuda, que estarà a disposició de les juntes electorals (art. 73.4 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Es pot anar a votar personalment encara que s'haja sol•licitat el vot per correu?
No, no es pot votar personalment una vegada s'ha sol•licitat el vot per correu (art. 73.1 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
No, una vegada sol•licitada la documentació per a votar per correu, no es pot votar personalment.
Com poden votar els/les interns/es en Centres Penitenciaris?
Els/les interns/es en centres penitenciaris que no estiguen privats/des del dret de sufragi, poden votar per correu.
En els centres penitenciaris s'exposaran les normes electorals que regulen el vot per correu i s'organitzaran sessions informatives d'explicació i aclariment del procediment de votació.
Per a això, el/la directora/a de cada centre penitenciari o la persona en qui este/a delegue, sol•licitarà a la Societat Estatal de Correus i Telègrafs, S.A, que un/a empleat/da d'este servici es desplace en una data determinada, entre el 31 de març i el 14 de maig, els dos inclosos, al centre penitenciari proveït dels impresos de sol•licitud d'inscripció en el cens electoral vigent que pogueren ser necessaris perquè, allí mateix, els òmpliguen els/les interns/es que vulguen exercir el seu dret al vot per correu.
Així mateix, del 4 al 17 de maig, els dos inclosos, l'Oficina del Cens Electoral haurà de remetre al centre penitenciari en què es trobe el/la reclús/a, els sobres i paperetes suficients que li seran entregades personalment per l'empleat/da de Correus.
L'elector/a elegirà la papereta corresponent, la introduirà en el sobre, i este en un altre sobre que anirà dirigit a la Mesa electoral que corresponga.
L'empleat/da de Correus farà arribar estos sobres a les corresponents Meses electorals el dia de la votació (24 de maig).
(Arts. 72 i 73 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General i Acords de la Junta Electoral Central, de 17 de maig de 1993 i de 15 de febrer de 2000).
Podran votar els/les reclusos/es que no tinguen document nacional d'identitat?
Sí, si algun dels/de les reclusos/es no tinguera document nacional d'identitat bastarà amb el document d'identitat interior que tenen tots els/les interns/es, sempre que en este aparega la fotografia del/de la titular. (Acords de la Junta Electoral Central de 15 de febrer del 2000 i de 23 de febrer de 2004).
Com vota el personal embarcat?
El personal dels barcos de l'Armada, Marina Mercant o flota pesquera d'altura, banderers a Espanya, que romanguen embarcats des del dia de la convocatòria fins al dia de la celebració de les eleccions (és a dir, si és la convocatòria el 31 de març, des d'este dia fins al 24 de maig, els dos inclosos), i que durant este període arribe a ports, prèviament coneguts en el territori nacional, podrà exercir el seu dret al vot de la manera següent:
Sol•licitant el certificat d'inscripció en el cens per mitjà del servici de radiotelegrafia, correu electrònic o fax, des de la data de la convocatòria fins a deu dies abans de les eleccions (31 de març fins al 14 de maig, els dos inclosos) a l'Oficina del Cens Electoral on estiga inscrit. En el missatge es faran constar les dades següents:
a) Nom i dos cognoms de la persona sol•licitant.
b) Número del document nacional d'identitat.
c) Data de naixement.
d) Província i municipi de naixement.
e) Municipi de residència en què està inclosa en el cens electoral.
f) Carrer i número del domicili.
g) Nom del barco en què es troba embarcat/da
h) Lloc o ports en què tinga prevista la seua arribada el barco, amb indicació de les dates concretes en què esta s'haja de produir.
Als efectes de sol•licitud del vot per correu, els servicis de radiotelegrafia dels barcos tindran la consideració de dependències delegades del servici de Correus i els/les comandants i capitans/es o l'oficial en qui expressament es deleguen la de funcionaris/àries encarregats/des de la recepció de la sol•licitud.
La delegació provincial de l'Oficina del Cens Electoral corresponent, després de la comprovació de la inscripció de la persona interessada, remetrà a partir del trenta-quatré dia posterior a la convocatòria i abans del sext dia anterior a la votació, (entre el 4 i el 17 de maig, els dos inclosos), la documentació necessària al port o, si és el cas, armador, consignatari o barco que la persona interessada haguera designat ja el seu nom.
Rebuda la documentació, l'elector/a remetrà per correu certificat i urgent, des de qualsevol dels ports en què estiga atracat, la documentació electoral corresponent a la Mesa electoral on li corresponga votar, entre el trenta-quatré dia posterior a la convocatòria i abans del tercer dia abans de les eleccions (entre el 4 i el 20 de maig, els dos inclosos).
(Arts. 72, 73 i 74 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General i art. 9 del Reial Decret 605/1999, de 16 d'abril, de regulació complementària dels processos electorals).
Com vota el personal en missions internacionals?
Per a l'exercici del dret al vot per correu del personal embarcat en barcos de l'Armada o que, pertanyent a unitats militars terrestres o aèries, es trobe destacat fora del territori nacional, en situacions excepcionals, vinculades amb la defensa nacional i que participe i coopere amb les forces dels països aliats i d'organitzacions internacionals, en missions d'assistència humanitària o de manteniment de la pau internacional, se seguirà el procediment següent:
El/la comandant del barco o cap de la unitat remetrà la relació del personal que desitja votar, al/a la director/a general de Personal del Ministeri de Defensa, que enviarà les sol•licituds del certificat d'inscripció en el cens a les corresponents delegacions provincials de l'Oficina del Cens Electoral a partir de la data de la convocatòria i fins al desé dia anterior a la votació. És a dir, si és la convocatòria de data 31 de març, des d'este dia i fins al 14 de maig, els dos inclosos.
Per cada persona sol•licitant es farà constar:
a) Nom i dos cognoms de la persona sol•licitant.
b) Número del document nacional d'identitat.
c) Data de naixement.
d) Província i municipi de naixement.
e) Municipi de residència en què està inclosa en el cens electoral.
f) Carrer i número del domicili.
Comprovada la documentació per la delegació provincial de l'Oficina del Cens Electoral corresponent, es remetrà a la persona interessada la documentació necessària, entre el trenta-quatré dia posterior a la convocatòria i abans del sext dia anterior al de la votació a la Direcció General de Personal del Ministeri de Defensa, perquè, pel procediment més urgent possible, arribe a la persona destinatària. És a dir, es remetrà entre el 4 i el 17 de maig, els dos inclosos.
Rebuda la documentació per la persona interessada, procedirà a exercir el vot. El/la comandant del barco o cap de la unitat s'encarregarà dels vots emesos i els custodiarà, i garantirà així la seua seguretat, integritat i secret fins que l'encarregat/da del seu transport al territori nacional els haja recollit.
La Direcció General de Personal del Ministeri de Defensa farà arribar els vots rebuts a Correus, abans del tercer dia previ a la celebració de les eleccions (20 de maig), i Correus els remetrà amb caràcter d'urgència a la Mesa electoral que corresponga.
(Art. 74 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General, art. 9 del Reial Decret 605/1999, de 16 d'abril, de regulació complementària dels processos electorals i Orde 116/1999, de 30 d'abril, per la qual es regula l'exercici del dret de vot en els processos electorals del personal de les Forces Armades embarcat o en situacions excepcionals vinculades amb la defensa nacional).
Què ha de fer el/la President/a de la Mesa amb els vots emesos per correu?
Una vegada conclosa la votació, el/la president/a de la Mesa introduirà en les urnes els sobres que continguen les paperetes de vot remeses per correu, i verificarà que complixen les condicions de l'article 73 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General i que l'elector es troba inscrit en la llista del cens.
Els/les vocals anotaran el nom d'estos/es electors/es en la llista enumerada de votants (art. 88.2 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Poden els/les ciutadans/es espanyols/es exercir el seu vot des de fora d'Espanya?
Sí, podran exercir el dret de vot els/les ciutadans/es espanyols/es que residisquen a l'estranger; si bé el procediment per a exercir este dret és distint si la residència és permanent o si es tracta d'una estada temporal.
No, ja que si l'elector/a tenia previst viatjar a l'estranger, prèviament hauria d'haver sol•licitat el vot per correu des de la data de convocatòria de les eleccions (31 de març), i fins a deu dies abans de la votació (14 de maig) en qualsevol oficina de Correus (art. 72 a) de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Sí, podran participar en les eleccions a les Corts Valencianes sempre que s'hagen inscrit com a "residents" en el Registre de Matrícula Consular abans del tancament del Cens Electoral dels/de les Espanyols/es Residents Absents que viuen a l'estranger (CERA).
Què és el Registre de Matrícula Consular?
Cada oficina o secció consular de les missions diplomàtiques d'Espanya porta un Registre de Matrícula dels/de les nacionals espanyols/es que habiten en la seua respectiva demarcació consular, tant si són residents habituals com si es troben allí transitòriament.
Els/les espanyols/es residents a l'estranger s'hauran d'inscriure en el Registre de Matrícula de l'oficina consular que corresponga a la circumscripció on es troben; per a la qual cosa acreditaran la seua identitat, nacionalitat i la seua residència habitual en la demarcació consular.
L'alta en el Registre de Matrícula Consular comporta:
• La inscripció en el Padró d'Espanyols/es Residents a l'Estranger (PERE).
• La inscripció en el Cens electoral de Residents Absents (CERA) per als majors d'edat.
(Reial Decret 3425/2000, de 15 de desembre, sobre inscripció dels espanyols en els registres de matrícula de les oficines consulars a l'estranger).
Les persones majors d'edat donades d'alta en el Registre de Matrícula Consular formaran part automàticament del Cens Electoral de Residents Absents a l'Estranger (CERA).
Els consolats tramitaran les altes i baixes, dels/de les espanyols/es que visquen en la seua demarcació territorial, així com els seus canvis de domicili o les sol•licituds de canvi d'adscripció a una nova circumscripció.
Els/les electors/es espanyols/es residents a l'estranger en el moment de sol•licitar la seua inscripció com a resident en el Registre de Matrícula Consular, hauran de determinar un municipi d'inscripció a Espanya a efectes electorals per a la formació del CERA, segons els criteris establits en l'Orde EHA/642/2011, de 25 de març, per la qual es dicten normes tècniques per a l'actualització mensual del cens electoral.
El formulari necessari per a la inscripció en el Cens Electoral dels Residents Absents està a les oficines consulars.
On es pot consultar la inscripció en el Cens Electoral de Residents Absents a l'estranger?
En els consolats s'exposaran les llistes dels/de les inscrits/es en el Cens Electoral de Residents Absents en l'estranger (art. 39.2 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Quan es pot consultar la inscripció en el Cens Electoral de Residents Absents a l'estranger?
Es pot consultar la inscripció en el Cens Electoral de Residents Absents en l'estranger durant els huit dies següents a partir del sext dia posterior a la convocatòria. És a dir, si és la convocatòria de 31 de març, es podrà consultar la inscripció des del dia 6 al 13 d'abril, els dos inclosos (art. 39.2 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).
Dins del termini previst per a l'exposició de les llistes electorals del CERA (del 6 al 13 d'abril, els dos inclosos), les persones interessades podran formular reclamació a l'oficina consular, que esta, al seu torn, l'adreçarà a la delegació provincial de l'Oficina del Cens Electoral corresponent a fi de reclamar la seua exclusió o inclusió indeguda en estes
Sí que és possible. Per a això, en primer lloc, l'elector/a haurà de donar-se d'alta en el Registre de Matrícula Consular com a "resident". En segon lloc, durant el període de reclamacions (des del 6 fins al 13 d'abril, els dos inclosos) haurà de formular una reclamació per a la seua inclusió en el cens esmentat, que es tramitarà a l'oficina consular de la seua demarcació.
No obstant això, una vegada que el període de consultes i reclamacions (entre els dies 6 i 13 d'abril, els dos inclosos) haja acabat ja no serà possible la inclusió en el Cens Electoral de Residents Absents.
Com es pot obtindre la documentació necessària per a poder votar des de l'estranger?
Els/les espanyols/es inscrits/tes en el Cens dels Electors Residents Absents que viuen en l'estranger hauran de formular, per mitjà d'imprés oficial, la sol•licitud de vot dirigida a la corresponent delegació provincial de l'Oficina del Cens Electoral, no més tard del vint-i-cinqué dia posterior a la convocatòria. És a dir, si és la convocatòria de 31 de març es podrà formular fins al 25 d'abril.
Este imprés serà remés als/a les espanyols/es inscrits/es en l'esmentat cens, sense perjuí de trobar-se disponible des de l'endemà de la convocatòria electoral (1 d'abril) en les dependències consulars i de poder obtindre's per via telemàtica a través de la web del Ministeri d'Assumptes Exteriors i Cooperació i del Ministeri de l'Interior, i en la web de la Generalitat <eleccions2015.gva.es>
A l'imprés de sol•licitud s'acompanyarà fotocòpia del passaport o del document nacional d'identitat, expedits per les autoritats espanyoles o, a falta d'això, certificació de nacionalitat o d'inscripció en el Registre de Matrícula Consular expedides pel Consolat d'Espanya en el país de residència (art. 75.1 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General).





